fredag 10. april 2015

Gamle bilder fra glassnegativer

Samtlige bilder i dette innlegget kommer fra gamle glassnegativer. 
Jeg tipper at de fleste bildene er tatt mellom 1915 og 1920, og det virker som om alle er tatt i hagen til mine besteforeldre. Dessverre vet jeg ikke hvem disse tre damene er. Men kan dette være Turid eller Karen Austvoll?




Kan dette være en av Austvollbrødrene?  Håkon eller Sigurd?

Dette bildet viser farfar og farmor og fire av deres fem barn.  Kanskje er det onkel Arne, den eldste sønnen deres, som er fotografen her? Bildet er tatt i anledning konfirmasjonen til pappas eldste søster, Gunnvor. Bak på negativet står det skrevet: 30. 6. 1918,  og det stemmer med datoen da tante Gunnvor ble konfirmert. Mannen i midten bak på bildet er sannsynligvis presten.  I følge kirkeboka var det pastor Oscar Pedersen. Den unge damen som står som nummer to fra høgre, er Bergliot Johansen,  en kjær og nær nabo av familien.
Dette er et tidlig bilde av huset på Solheim. Huset ble bygd i 1912,  og ut fra alderen på mine tanter som står foran huset,  tipper jeg at bildet kan være tatt bare noen få år seinere.
Og her er enda et bilde av huset på Solheim.

Dette bildet viser min onkel, Svend Svendsen, som ung ungdom. Onkel Svend var gift med mamma si eldste søster. Han var forøvrig bror til Bergliot Johansen, som er med på familiebildet fra tante Gunnvor sin konfirmasjon. Muligens kan dette bildet være tatt i forbindelse med onkel Svend sin konfirmasjon. I så fall er det ca. 100 år gammelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar