onsdag 8. april 2015

Gartner Albert i Innergården


Albert Hansen i Innergården var en trivelig, kunnskapsrik, entusiastisk og kreativ mann. Han var også en god venn av pappa og familien vår. Kanskje var han også inspirert av hagen til min farfar da han i unge år drog til Trønderlag for å ta gartnerutdanning der. Det var alltid spennende og interessant å besøke Albert og gartneriet hans. Her var det både spiselige vekster og spesielle prydplanter. Jeg mener å huske at mitt aller første møte med planten Edelweiss (Alpefiol), skjedde i hagen hos Albert.(Det fantes også Edelweiss i farfarhagen, men det var før mi tid). Søyleaspene i Albert sin hage ble også et landemerke etterhvert. Sannsynligvis kom de opprinnelig fra gartnerskolen i Trønderlag hvor Albert hadde vært elev, og de formerte seg villig ved rotskudd. I dag finnes det nok mange søyleasper med utspring fra gartneriet i Innergården,  både i Salangen og andre steder, blant annet her i Vesterålen.  

I sesongen hadde Albert god hjelp av heile familien. Her er det slåttonna som er i gang, ser det ut for.  Jeg er litt usikker på hvor dette bildet er tatt,  men sannsynligvis er det tatt i området ovenfor gartneriet. 

Og her tar man seg en pust i bakken.  Jeg tipper at damen til venstre i bildet er ei av søstrene til Albert.
  

Her er Albert på besøk i hagen hos mine besteforeldre. 
 
Albert, søstera Karen og broren Odd, var også ivrige turmennesker og fotografer, og hvert år fikk vi julehilsen fra dem på kort med fine motiver fra nærområdet, eller fra turer som de hadde vært på i løpet av året. Her er ett av bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar